lördag 7 december 2013

Mumsigt julrecept !!


Det är den 7e December idag och imorgon har vi Julmys här hos oss !!
Det blir som en julmarknad fast i miniformat !!
Därför bytte vi namn till julmys istället =)
Vi kommer att ha försäljning på smycken , ljus, julgrupper , hemgjort godis
fika , varmkorv m.m.
och givetvis kommer det finnas oslagbara erbjudanden !!
öppettiderna är 12-19 hoppas att ni har tillfälle att komma !!

och dagen idag har jag då ägnat mig till att baka till fikat...
Jag tänkte jag som blogginlägg idag ska dela med mig av ett recept som jag gjort idag.
Först och främst började jag med lussekatt´s bak men när jag kom till utbakningen kände
jag inte alls för att göra traditionella lussekatter...
så jag tog pepparkaksformar och gjorde figurer av , efter andra jäsningen när de skulle in i ugnen , penslade jag dem
med olivolja samt strödde på flingsalt och rosmarin =)
Inga traditionella lussekatter med andra ord.

Sedan gjorde jag muffins och smaksatte med pepparkakskryddor : Ni vet nejlikor , kanel , ingefära m.m.
som kronan på verket skall jag innan de skall dukas upp göra en frosting.
Där tänker jag ta philadelfiaost , ev lite smör , florsocker . samt strö några lingon på .

Det är roligt att leka med olika smaker i köket tycker jag , skönt att få leka loss med sin kreativitet,
bakverken och maten blir godare när det kryddas vilt med kärlek och passion till det man gör !!

Gör det med glädje eller gör det inte alls ! typ !
Så våga gå loss bland kastruller och degskrapor , Du har allt att vinna !!

Här kommer recepten så att ni kan testa själva :

Lussefigurer :
50 g jäst
75 g smör
3 dl mjölk
1 dl kesella mager
1 dl socker
ca 1 l vetemjöl

Smula sönder jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull , häll på mjölken och låt blandningen bli fingervarm.
Häll blandningen över jästen och blanda om.
Tillsätt kesella och socker.
Arbeta in det mesta av mjölet och arbeta den smidig.
Låt den jäsa övertäckt 30 min.
Ta upp den på mjölat bakbord , kavla ut den och stansa ut olika figurer . ( kavla den inte för tunn !)
Lägg dem på bakplåtspapper på plåt.
Låt dem jäsa ca 30 min.
Pensla med olivolja , strö salt och rosmarin över .
Och skjutsa in i ugnen 225 grader i 8-10 min.


Pepparkaksmuffins :
ta vilket muffins recept som helst , men strunta i smaksättningen .
och blanda i en påse pepparkakskryddor eller gör egen .
Här kommer mitt muffinsrecept som jag brukar använda :
250 g smör
4 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
9 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
1 påse pepparkakskryddor

Rör matfett och socker pösigt .
Tillsätt ett ägg i taget under omrörning
Blanda vaniljsocker, mjöl, bakpulver och kryddorna.
Rör ner det i äggsmeten omväxlande med mjölken.
Häll smeten i formarna 3/4 alltså inte ända upp för de kommer stiga i ugnen.
Lättast är om du har en muffinsform i plåt och ställer pappersformar där i , då välter de inte !
grädda mitt i ugnen i 15-20 min , känn med en sticka det skall inte bi kletigt.

Frosting :

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost

Rör ihop allt ihop och spritsa ut på muffinsen ( obs ! de måste hunnit kallna
annars smälter frostingen)
Toppa med några lingon frysta eller färska.

Lycka till !!
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar