fredag 13 december 2013

Lucia




God kväll vänner !!
Här kommer blogginlägget något sent men ändå ...
När jag var liten brukade mamma alltid sätta på tv:n och titta på lucia firandet tidigt på morgonen
innan skola och jobb.
Jag kommer ihåg att jag alltid tyckte att allt var så stort ..
Luciakronan var stor , kyrkan var stor , och luciatåget var " vuxet "
sedan tyckte jag att det var ganska tråkigt att titta på när de sjöng en massa sånger och förstod inte riktigt var det var för nöje i att sitta och titta på det =)

Nu när jag själv är vuxen får jag en lite annan bild .
Idag när jag tittade på det , var det mäktigt fast på ett annorlunda sätt !
Det var vackert och stämningsfullt och det gavs plats för personlig reflektion och andlighet när man satt där tidigt på morgonen ihopkrupen i soffan med en god kopp te.
Och då var det istället min dotter som satt och skruvade på sig och som inte fann jättestort nöje att titta på när de sjöng alla sånger !!

Dagen idag har jag varit ledig och den har jag ägnat åt att städa och göra fint i huset och umgås med min familj.
Jättemysigt !!
Vi har lagat god mat , spelat spel och bara umgåtts !!
Känns viktigt att ibland släppa allt och bara ta sig tid att umgås med varandra !!
Hur har du spenderat din Lucia ??

Idag bjuder jag på ett recept på en god men enkel fredagsmysrätt :
Crepes med spenat och fetaost fyllning
samt räkor och hemmagjord majonäs
sallad till !
Jag gillar mat som är enkel och lätt att äta sådär på fredagsmyset.
Som inte tar för lång tid att laga och inte blir för tung för kroppen att smälta !

Hemlagad majonäs :
2 äggulor
1 tsk osötad senap ( jag tog en senap som jag gjort själv)
salt och peppar
en skvätt vitvinsvinäger
2.5 dl olja

blanda ihop allt utom olja med elvisp.
häll ner oljan under vispning med en TUNN stråle
och häll sakta !!!
Stanna inte vispen förrän du fått din majonäs i en önskad konsistens .
Och sedan är den färdig för att ätas !!!
MUMS !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar