torsdag 12 december 2013

Gästbloggare

God morgon !!
Idag kommer ett inlägg från en tjej som jag bett hoppa in som gästbloggare.
Det är roligt att få någon annans tankar på pränt .
Det blir liksom ännu mer liv och härlig energi i bloggen.
Och upplyftande tankar , och funderingar är tanken med den här bloggen.
Vad tycker ni ??
Anna

Det är ca. 2 veckor kvar till julafton. Snön där ute regnade bort nästan lika hastigt som den kom, och härom dagen när jag gick ut med soppåsen, så hörde jag småfåglar sjunga i träden. Jag stannade upp och blundade, och jag lyckades fånga den där vår-känslan, ni vet, bleka solstrålar i ansiktet, nästan ljumna vindar och fågelsång. Det kunde lika gärna ha varit en vårdag i april.
Nåväl, det är december trots allt, och jag undrar, hur har du det? Ja, det är klart att du har fullt upp nu inför jul, men du, stanna upp en sekund. Hur har du det? Känn efter. Ge dig tid till det.
Själv fick jag öva några jular innan jag hade klart för mig hur ska fixa det här med julen. Misstolka mig inte, jag fullkomligt älskar julen, det jag inte tycker om är alla "måsten" och all stress som kretsar kring denna högtid numera. Den avgörande faktorn för min del, den där detaljen som fick mig att inse att jag måste göra en förändring, det var när jag insåg att mina barn inte tyckte om sin sönderstressade mamma veckorna innan jul. Jag var stressad, arg och otrevlig. Och på julafton var jag så trött så jag önskade att gästerna skulle trycka i sig skinkan och ris a la Maltan fort som bara den så jag kunde gå och lägga mig.
Så det blev till att rensa bort en massa måsten. Är det nödvändigt att vända in och ut på sig själv vad gäller t.ex. städningen..? Måste jag skura hela huset på 200 kvadrat från golv till tak? Kanske kan gästerna ta med sig julmat på julafton, varför inte köra ett knytkalas? Och nej, barnen blir inte glada av alldeles för många julklappar, dessa enorma högar under granen, nej, dom blev faktiskt hysteriska, stressade och alldeles för uppspelta så till den milda grad att de inte kunde uppskatta det de fick, sakerna drunkande i varandra, det blev som ett hav av alldeles för mycket... prylar..!
Så stanna upp en sekund, känn efter, ge dig tid till det.
Sänk kraven. Du och din omgivning vinner på det. Jag lovar, jul blir det i alla fall, både i år,och nästa år, och året där på och året där på...
God Jul och en lugn helg önskar jag dig.
Pia Jartell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar