fredag 31 januari 2014

Fredag !!

Vad jag förstår så brukar fredagsmyset för väldigt många (småbarnsfamiljer) gå i tacons tecken.
Hos oss äter vi tacos ganska sällan, så enligt mig har vi inte (ännu) fastnat i taco-träsket som tur är.
Visst, det är gott, men inte för ofta.

Intressant det där med mat, smakupplevelser, vad man tycker om och inte tycker om.
I vår familj är det oerhört svårt att vara helt igenom demokratisk när det kommer till vad vi ska äta, framför allt när "alla" är hemma.
Då är vi 2 vuxna och 6 barn.
Och alla har starka åsikter och vill ha sin vilja fram, såklart..!

Om vi bestämmer oss för att köpa pizza nångång så bryter min 6-åriga dotter ihop och storgråter, hon hatar pizza.
Äter vi (vuxna) sill nångång (och barnen får t.ex. köttbullar istället) så kastar sig min töser (6 och 9) över sillen och mumsar i sig.
Tonåringen (13 år) äter det mesta, till och med sushi och min yngste (5 år) är nöjd bara han får stekt korv, han tycker däremot inte om godis eller söta drycker...
mina bonusbarn har också vissa saker dom ratar; 5-åringen gillar inte kött så mycket, t.ex. köttbullar eller hamburgare.
Men hon bönar och ber om champinjoner i maten.
7-åringen hatar morötter och champinjoner.

Ni förstår dilemmat.
Som tur är så finns det väldigt mycket gott man kan göra, ibland får vissa foga sig för att kanske istället få äta sin favoriträtt nästa dag.
Själv är jag väldigt förtjust i asiatisk mat och persisk mat.
Och i år har jag lovat mig själv att lära mig att göra egen sushi.
DET blir en utmaning men det ska bli väldigt roligt, och förhoppningsvis väldigt gott!

/ Pia Jartell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar