lördag 25 januari 2014

Fylla på med energi och tappa tid och rum ..

Alla har vi en passion eller flera ,
någon aktivitet vi brinner lite extra för .
Några av oss gör vår passion till vårt levebröd ..
Men för de flesta bevarar vi passionen till en hobby eller intresse..
Passionen stämmer oftast in på vår personlighet , våra färdigheter/ förmågor och energier.
Därför får vi oftast känslan av att vi fyller på med energi när vi gör dessa , vi blir glada , lugna
harmoniska och ett med vår sysselsättning.

Passionen har väldigt ofta något att göra med kreativitet i någon form , absolut inte alltid
men väldigt ofta !

Vi människor har nämligen behov av kreativitet att skapa , det ligger djupt rotat och är helt naturligt
för oss.
Och kreativitet är INTE bara Måla , skriva , snickra , keramik och sådant nädå det kan vara :
Baka , inreda sitt hem , pyssla med blommor , scrapbooking , pärla och annat .

Jag undrar :
vad är din passion ?
Har du kanske som jag själv flera ??
Vad får dig att helt släppa tid och rum ?
Att helt ge dig hän , glömma tvätten som ligger och väntar , rapporten till jobbet du måste skriva till imorgon
bitti , middagsmaten du måste fundera ut , kalaset hos syrran till helgen m.m.
Om du inte vet det :
* vad skulle du vilja göra ?
* Vad skulle du vilja bli bra på ? ( för det vi längtar efter är oftast en signal på något vi kan fast det har glömts bort , ditt hjärta och din själ vet så mycket mer än vad ditt huvud vet )
* GÖR DET !!! tänk inte på hur det skall bli .. vill du bli bra på att måla ? tänk inte på att det måste användas eller visas upp på någon venissage ...
Gör det för din egen skull !!!
Uttryck dina känslor i färg !!!

Mina passioner :
Jag själv har många passioner , tex Skriva , måla , träna, baka m.m.
När jag gör dessa kan jag vara mig själv 100% inifrån och ut ,
jag kan hålla på hur länge som helst, utan att känna hunger , törst .
Jag går liksom in i mig själv och stänger världen utanför en stund ..
Helt och totalt i stunden och ögonblicket .
Totalt NÄRVARANDE !!
Det är underbart !!!!

Och häromdagen njöt jag av några timmars bakande , denna gången var hela familjen
med och vi bakade tillsammans.
Det ger inte samma känsla av total närvaro , men det var fantastiskt härlig stund tillsammans.
Vi skrattade och skojade , njöt av gemenskapen !
Vi gjorde :
Kanelbullar , krämbullar , bröd med linfrö och solrosfrö, morotskaka, honungsrutor .

Så nu finns godsaker i frysen att bjuda på när vi får oväntat besök =)

Som avslutning vill jag uppmana dig till att ge dig själv lite tid där du hinner
försvinna i din passion ... Några timmar / vecka där du helt kan vara dig själv ..
om din passion är dans kanske du kan anmäla dig till någon sådan .
Detta kommer ge dig glädje , energi och massor av inspiration !
Och det min vän är du värd !!!!

Anna Hedin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar