tisdag 21 januari 2014

gästinlägg

"The trouble is, you think you have time." / Buddha

Tänkvärda ord. Och en svår balansgång.
För samtidigt som vi hela tiden påminns om att inte stressa fram, att istället stanna upp och tänka efter, känna efter, så har vi inte all tid i världen.

Jag har blivit varse om det här den sista tiden, dels fyllde jag 41 år härom dagen. Mitt i livet ni vet. Min mamma gick precis i pension, samtidigt som min gamla mormor i Finland ligger på sjukhus i livets slutskede. Det pågår ett generationsbyte tror jag minsann...

Vi alla har förmodligen drömmar vi bär på, mål vi vill uppfylla. Jag tror det är vikigt att ha en plan, hur kan jag nå dit?
Vad kan/behöver jag göra för att nå mitt mål?
När ska jag nå det, vilken tidsram pratar vi om?
Här finns mycket att göra, och det kan göras på många olika sätt, utefter vad vi vill och utifrån våra olika förutsättningar osv.
Det är viktigt att hålla drömmar vid liv, det vet vi, och jag tror det är jätteviktigt att försöka nå våra mål, inte bara drömma.
Personligen vill jag vid ålderns höst kunna känna en tillfredsställelse i att jag försökte, jag kämpade, jag gjorde allt jag kunde för att nå dit jag ville komma.
Och jag ska försöka föra över detta på mina barn; att drömma och att våga försöka nå drömmarna. Tro på sig själv, att man faktiskt kan, att det är möjligt. Och att njuta av resan dit.
Vad drömmer du om?
/ Pia Jartell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar