onsdag 22 januari 2014

tänkvärt ..

Som ringar på vattnet.
Det ena leder till det andra. Ja, det finns en del olika uttryck för samma scenario.

Den senaste veckan har jag blivit varse om hur tankesättet, alltså vårt sätt att tänka i positiv eller negativ anda, kan få tillvaron att "hänga på".
Självklart handlar det om energier.

Den här vintern har varit (och är väl fortfarande till viss del) turbulent på många plan för min del.
Nyligen, när det var som allra värst, som allra tyngst, då var jag nära att kasta in handduken.
Jag ville ge upp. Lägga mig ner och aldrig resa mig upp igen.
För jag trodde inte att jag skulle klara det, att resa mig upp igen.
Den ena situationen efter den andra var som en käftsmäll som jag förvånat tog emot, utan att riktigt veta hur jag skulle hantera det.
Jag blev chockad, ledsen, arg och väldigt, väldigt trött.
Och nånstans i den här vevan, när jag stod som djupast i kvicksand, så slog mig tanken: shit, jag har tagit på mig offerkoftan...
Jag har svårt för människor som har offerkoftan på sig, låter den ta över, identifierar sig med den. Den är grå, tung och luktar regnvåt hund och den är väldigt oklädsam.

Offerkoftan hade jag tagit på mig genom mina tankar, mitt sätt att hantera min jobbiga tillvaro.
När jag insåg det så kändes det först ganska svårt, för jag "är ju inte den sorten" om man säger så.
Jag har för det mesta sett mig själv som en positiv människa, med positiva tankar.
Livssituationen hade gjort mig tvärtom, och det gav konsekvenser. Ju mer negativa tankar jag tillät mig själv att tänka, desto mer negativa händelser råkade jag ut för.
Kom till en punkt där jag vände på kakan, och försökte, trots att det ofta var (är) svårt, att tänka positivt. Att försöka känna att det finns en lösning.
Att jag kommer att rida ur den här stormen.
Om det var andra människor inblandade, så valde jag att tänka på den personen med kärlek, istället för ilska eller bitterhet.
Det här gav resultat, och gör fortfarande. Helt plötsligt så ser jag problemen ur en annan synvinkel, jag inser att jag har resurserna och verktygen som behövs för att lösa dom, jag har vänner som stöttar mig och människor som jag inte kunnat ha ett sunt förhållandesätt till kan jag helt plötsligt komunicera med. Otroligt skönt!

Du är vad du tänker. Livet är inte en dans på rosor, men taggarna gör mindre ont om du har en sund och förhoppningsvis positiv inställning till dom. Jag lovar dig.

Prova så får du se. Med kärlek
/ Pia Jartell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar