måndag 13 januari 2014

Söndagsångest ??

Hej Vänner !!
Nu var det Måndag igen , allting snurrar på såå fort !!!
Hur är det för dig med dina måndagar ??
Brukar du känna dig glad , förväntansfull och på "g" på dina måndagar ,
eller brukar du känna dig sliten , trött och nedtyngd ??
kanske får du lite ångest redan på söndagskvällen ??

om du drabbas av det sista , kanske att du skulle kunna bli glad av några ord på vägen..
Jag har sedan starten av mitt företag för 7 år sedan ALDRIG haft någon söndagsångest !!
visst har jag ibland i intensiva perioder känt mig sliten och trött när klockan ringer måndag morgon,
men jag har aldrig haft någon ångest inför ny arbetsvecka eller längtat efter helgen igen så fort det blivit måndag.
Faktum är att jag alltid känner mig förväntansfull och tycker det är spännande vad som just denna stundande arbetsvecka bjuder på , för det kan vi ju inte HELT och hållet veta !
vad som helst kan ju hända !!

Men här kommer några tips på hur du kan ta dig ur din "söndagsångest "

FOCUS Allt handlar om focus !!! "where focus goes energy flows" sa desiree le grand till oss på utbildningen
till coach förra året . Och det är ju PRECIS så !! Det du fokuserar på ökar !!
Ligger ditt focus på hur tråkigt ditt jobb är , hur jobbigt det är att kliva upp på morgonen , eller hur många saker du har i ditt liv som inte är som du önskar , ja men då blåser du näring i den negativiteten och du får bara ännu mer att klaga över !!

Gör stället så här :
Sätt dig ner och stolpa upp allting som fungerar i ditt liv , som du är tacksam över och som skänker dig glädje ..
Då hjälper du dig själv på traven genom att dra till dig positiv energi istället !!
Och genom ett trollslag kommer du vända negativt till positivt !!

Gör saker du tycker om att göra , var med personer som ger dig positiva vibbar m.m. när du är ledig !!
Oftast känns det då lättare att gå till jobbet måndag morgon när du boostat dig själv med positiv energi på helgen.
Av denna boost blir du också mer avslappnad , positiv , energifylld.


MEDITERA !!
Meditation är ett mycket effektivt sätt att fylla på med energi , göra sig närvarande och göra dig redo för dina uppdrag på jobbet , hemma mm.m. Mer ork i vardagen så att säga !!
Det vet vi ju att om vi känner oss utvilade / pigga så är det lättare med ett positivt focus!!
Börja med 10-15 min / dag , köp en skiva med vägledd meditation eller sätt dig ner i ett avslappnat rum med lite behaglig bakgrundsmusik , kanske någon liten lampa eller stearinljus. ett rum där du kan vara ostörd en stund.
Blunda ...
Andas och räkna dina andetag ..
Andas in siffran 1 och andas ut samma siffra
gå vidare med siffran 2 ( andas in genom näsan och blås ut siffran genom munnen )
fortsätt ända tills du kommer till siffran 10 ..
Och det vi vill uppnå är total närvaro alltså att du inte tänker på NÅGONTING annat än just dina andetag ..
Är det svårt ?? räkna dem igen eller sitt bara kvar en stund tills du känner att du är klar ..
öppna dina ögon och kom tillbaka !


Affirmera !!
Hitta på positiva meningar och upprepa dem för dig själv igen och igen
Det skall vara meningar som är uttryckta saker som du vill ha mer av i ditt liv , men du säger dem som om du redan lever det , som om det redan hänt ..
T.e.x.:
Jag är stark och frisk , och min kropp är i fullständig balans
Allt det goda i livet kommer till mig nu
Jag är vägledd och har allt jag behöver
Jag lever i flöde på alla nivåer och i ekonomiskt överflöd


Var inte rädd för att erkänna för dig själv att du har " skuggor " och att allt inte är perfekt ..
Perfekt blir ju livet aldrig och det skall det inte vara , och av medvetenheten att du längtar efter en förändring föds
ju din vilja och ditt driv , engagemang ..
För vi lär oss saker i livet så länge vi andas och lever ..
visst är det häftigt !!

Anna
medial vägledare
coach
stress och friskvårdsterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar