söndag 26 januari 2014

Årstider...

Kollegorna och jag diskuterade årstiderna över en kopp kaffe i förmiddags.
H sa att hon älskar vintern och hoppas på att det ska komma ännu mer snö.
C höll med, han gillar förvisso inte vintern särskilt mycket men tycker att snön ljusar upp tillvaron, vilket han värdesätter.
V tycker att snön är bedrövlig, men å andra sidan är hon inte förtjust i sommaren heller.

Tänk vad olika det kan vara, hur årstiderna påverkar oss.

Själv älskar jag hösten!
Sommaren njuter jag av också, med ljuset, värmen, dagar på stranden, grillat på kvällen osv.
Men nånting händer med mig på hösten, ett behagligt lugn kommer som en stilla våg och sveper in.
Luften är hög och klar, naturen är otroligt vacker och har man tur så skiner solen från en sval blå hösthimmel.
Fast jag njuter lika mycket av höststormarna, löv far omkring, det blåser så håret fladdrar runt ansiktet (och fastnar på Lypsyl-läpparna), regnet kastar omkring.
Helst står jag gärna på en strand vid havet när höststormen viner.
Vilda vågor som brusar, vinden som nästan tar tag i en.
Ett leende kommer alltid fram hos mig då, av lycka, av insikten i att vi människor är väldigt små jämfört med naturkrafterna.
Och att det är en välsignelse att få njuta av dom.
Men jag får ge mig till tåls.
Först ska vi njuta av vår och sommar...
/ Pia Jartell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar