söndag 14 februari 2010

mina tankar om alla hjärtans dag


Japp idag är det alla hjärtans dag !!
känns lyxigt att ha en dag speciellt vigd till att visa nära och kära hur mycket man håller av dem =)

Men också en dag perfekt för att visa MIG SJÄLV hur mycket jag uppskattar mig själv !!!
Vi har fått höra att sedan urminnes tider hur viktigt det är att sätta andra i främsta rummet och oss själva sist för om man tänker på sig själv så blir man uppfattad som en egoist !!! hmmppff
Om jag inte tänker på mig vem skall då alstra den rollen?
Hur i all sin dar skall jag kunna ge andra kärlek om jag inte känner mig kärleksfull mot mig själv?
Hur kan det betecknas som fult att tycka om mig själv, tycka att jag duger...
Om jag inte tycker om mig själv , så kanske jag tycker att jag inte ens FÖRTJÄNAR (huuu hemska tanke) att bli älskad .. hur i all världen skall jag kunna ge andra sådant som jag INTE har ???

Nä vänner det är klart att vi förtjänar ALL kärlek som finns, det är klart att allt det du vill ge andra skall du först ge till dig själv...
Mitt förslag är att du ger dig själv kärlek , omtanke och engagemang idag innan du stormar iväg och skänker massa kärlek till dina nära och kära..
Och framför allt att du ger dig själv TID att stanna upp och känna....

Här är några förslag på gåvor som du kan ge dig själv utan att det kostar pengar eller speciellt mycket av någonting från dig :
* ge dig själv ett presentkort på ett "hemmaspa" (Om du inte har möjlighet att utnyttja ditt presentkort idag så planera in en dag när det sker så att det blir av SNART!!!) Där du tex. tappar upp ett skönt bad och badar länge med värmeljus , lugn skön musik och lugn och ro, ger dina fötter massage ev fotbad eller inpackning av någon go fotkräm.. , ansiktsmask, kroppskrubb, du kan göra egna ansiktsmasker m.m.

* Ordna en kopp av ditt favorit te´, tänd en mysbrasa och börja/ läs om en bra bok som skänker dig välbehag och lugn, har du rökelse så kan du tända en sådan. Rökelse är för övrigt väldigt effektivt att få bort negativ energi i ett rum / eller ett helt hus.. det finns olika aromatiska dofter som kan hjälpa dig att känna lugn och harmoni

* meditera med kärlekstema. genomför en riktig kärleksmeditation till dig själv.

* skriv ett brev till dig själv , där du får ner alla önskningar du har som du skulle vilja få uppfyllda

* skriv ner alla saker som du tyckr om hos dig själv och skriv ner alla saker som fungerar i ditt liv. genom att fokusera på det som är positivt såå förstärks den energin och du får av detta i ditt liv..

* gör en egen "egolåda" där du sparar små utklipp, fina bilder m.m. som du tycker om . och som skänker dig glädje och kärlek.

* unna dig en låååång härlig promenad med det enda fokus att du skall må bra. Stanna upp under promenaden(gärna i skogen) och ta några djupa andetag samtidigt som du har ögonen slutna och tillåt dig att låta den rena luften rena hela ditt väsen och bistå med REN , NY luft.

Du kommer säkert på egna små överraskningar som du kan ge dig själv, se det som en investering till dig själv som du sedan kan dela med dig av.
Genom att vi fokuserar och LEVER mer inåt så kommer nya dörrar öppnas och du kommer att upptäcka en helt ny värld som du inte trodde fanns !!
Under denna dagen kan du märka att små "meddelanden" uppenbarar sig från våra kära ifrån andevärlden , dom kommer att vara med oss under denna dag . Om du vill känna deras närhet lägg eller sätt dig, be din familj om att få vara för dig själv en liten stund . Och be din mormor, farmor eller vem det än kan vara , ( änglar och guider tex. eller något husdjur som du haft eller varför inte något av dina kraftdjur) visa sig för dig och be om att få känna andens/djurets/ änglelns beröring. be om att få healing...
Också andevärlden vill använda den här dagen till att visa att de älskar oss och är med oss... Det är väldigt vackert.. TA EMOT deras bekräftelse och kärlek..
Berätta gärna om dina upplevelser sedan.. det är alltid lika härligt att höra om sådana möten...

Till sist skall jag dela med mig av en kärleksmeditation som du kan göra..
Varsågod !! här kommer den:

KÄRLEKSMEDITATION: 40 min
PERFEKT ATT GÖRA PÅ MORGONEN MEN GÅR OCKSÅ ATT GÖRA ANDRA GÅNGER UNDER DAGEN.
TIPS!! STÄLL KLOCLAN EN KVART TIDIGARE, LYXIGT ATT TASSA UPP INNAN FAMILJEN VAKNAR.
Ligg i en skön vrå, dunkel belysning och lite skön låg avslappningsmusik.
Blunda –sträck ut hela dig !!
ANDAS djupa andetag och njut av att det här är di kärleksstund till dig själv!!
Känn in din kropp varenda muskel och varenda organ, m.m.
Andas igen djupt ända ner ifrån magen och sakta ut som om du blåser ut luften genom ett sugrör !! Andas , andas
Njut och känn hela din kropp samtidigt som du fortsätter att andas…
Känn hur skönt och behagligt det känns..
Nu skall du få gå igenom din kropp och bekräfta den samtidigt som du skänker kärlek till din kropp.
Börja med tårna och fötterna , känn tårna beröm dina tår och fötter och känn hur fantastiska de är bär omkring på dig vart du än vill gå.
Känn att du skänker kärlek till dina tår. Tacka tårna.
Gå vidare till bena beröm bena, se så fina de är skicka ljus och kärlek till dom.
Magen….
Bröstet
Armarna och axlarna …
Huvud,ansikte, öron , ögon, mun, håret
Rygg, ryggrad, skulderblad…
Rumpan
Nacke
Känn hela dig själv och känn hur du fyller hela dig själv med kärlek och ljus, finns det något ställe på din kropp som du har svårt att acceptera skänk mer kärlek dit just nu och KÄNN hur du duger som du är !!!
Visualisera att du kramar dig själv NU!!
Och säger Ditt namn och Jag älskar dig!! Du duger precis som du är , du är fantastisk och jag älskar dig !!!
När du snart öppnar ögonen kommer du möta världen i kärlek och ljus….
Flytta ditt medvetande till den här världen och rummet vi sitter i… dra några djupa andetag och rör på fingrar och tår..
Öppna dina ögon .. välkommen tillbaka!!
Ta nu några ögonblick att sitta i tystnad lyssna på musiken och bara vara i den här energin du byggt upp och NJUT!! Av att bara vara DU!!
Passa på att skriv ner dina känslor och ord du har och har fått ifrån meditationen.. Kanske har du något du vill säga till dig själv !!


Jag hoppas att den här dagen blir fylld av kärlek och ljus för dig !!
STOR kärlekskram till dig !!
Med oändlig kärlek
Anna

2 kommentarer: