söndag 30 januari 2022

Self care Sunday

Godmorgon ! 
Hur har du haft det i helgen hittills ? 
Vad har du gjort för något ? 
Oavsett vad du har gjort eller inte gjort så hoppas jag att du haft en fin helg ! 
Själv har jag gjort lite av varje . 
I fredags var jag ute i solen , det var superfint väder och det kändes nästan lite som att våren är på intågande , vilken den såklart inte är riktigt än men jag fick en såndär liten vårkänsla i hjärtat . 
Jag var ute i trädgården och drog ris och grenar i skogen som blir när vi tar ner träd som skall bli till ved <3 
Jag tycker mycket om att jobba med kroppen särskilt utomhus det har jag alltid gjort . 
Och speciellt när vintern börjar gå mot sitt slut eftersom det är naturligt att vi inte "håller igång " på samma sätt som på sommarhalvåret . 

På tal om vinter och att ta hand om sig så har jag ibland på söndagarna " self care dag " . 
Brukar du ha det ? 
Jag tycker att det är skönt att ha det på söndagarna eftersom det är ett skönt avslut på veckan 
och en mjuk uppstart inför ny vecka . 
Det ramar liksom in helgen och alltid när jag haft det så är både kropp och själ lite extra mjuk , tacksam och tillåtande . 
Söndag är bra också för att jag oftast har lite mer tid då ( om jag inte jobbar förstås) 

Senast jag hade denna sköna self care dag så gjorde jag en skön "body scrub" som jag tänkte dela med mig av till dig . 
Men först tänkte jag bara berätta om min senaste Self care sunday för att inspirera dig till att hitta din egen rutin <3 
Har du inte testat så gör gärna det , det är såååå skönt och du är sååååå värd det ! 
Så stäng in dig i badrummet en stund och ta hand om ditt heliga tempel ( kroppen ) 

Så här gjorde jag : 
* Släckte belysningen  i badrummet , tände några ljus som jag ställde på golvet . 
Satte på lite skön bakgrundsmusik som jag gillar . 
Denna gång med lite sköna mantran .
Sedan ställde jag fram alla grejer jag skulle använda . 





* Började med att torrborsta hela kroppen för att få igång lymfsystemet . 
Masserade sedan in en skön kroppsolja - denna gång blev det sesamolja och några droppar lavendelolja som jag droppade rätt ner i sesam oljan . Smorde in och masserade in oljan . 

* Satte på duschen och klev in . 
Tvättade håret och riktigt masserade hårbotten och nacken . 
Såååå skönt ! 
Inpackning i håret som fick sitta i medans jag tog hand om kroppen . 
Då tog jag min hemmagjorda scrub och skrubbade hela kroppen . 
Den var jätteskön och gjorde kroppen len och mjuk . 

* Sedan tog jag hand om ansiktet började med en ansikts peeling med lite pepparmint i , fantastiskt skön , och lade en lermask som jag också blandat ihop själv . 
Jag har en speciell lera som malts ner till pulver och som jag blandar med lite vatten och eteriska oljor 
noga utvalda för min hud . 
Leran är helt ekologisk och kommer direkt ifrån moder jord utan några som helst tillsatser . 
jag älskar den ! 
den går djupt , rengör och återfuktar , mums ! 

Jag lät den masken sitta på en stund medans jag tog hand om mina fötter och händer med lite massage samt sköljde kroppen från scruben . 
Det var smart att sätta på lermasken i duschen , så lätt att skölja av sedan utan att söla ner runt tvättställ m.m

* Efter duschen när jag torkat kroppen så var den så väl insmord från sesamoljan och scruben så jag behövde inte smörja in mig med någon body butter eller lotion som jag brukar göra i vanliga fall utan hon var nöjd ändå . 

Då svepte jag in mig i en mjuk morgonrock och njöt av hur mjuk huden kändes efter min fina kärleksbehandling =) 
Här är det såååå skönt att bara sätta /lägga sig och meditera en liten stund , det gjorde jag inte denna gång men som sagt det är suuuperskönt att göra det här . 

Man kan också sätta sig och uttrycka sin tacksamhet över sin kropp och alla fantastiska ting den gör för oss hela tiden , att skänka lite extra kärlek till den <3 

Här brukar jag också ta fram block och penna och bara låta pennan gå . 
Uttrycka det som vill komma ut , och ibland också dra några orakelkort för kommande vecka <3 

Sååå skön start på den nya veckan men också som jag skrev tidigare en skön inramning och avslut av helgen . 

Du behöver absolut inte göra någon lång ritual om du inte vill utan du kan helt enkelt bara göra något av det jag nämner här . 
En bra början kan vara att göra scruben och testa den . 

Här kommer nu receptet : 

BROWN SUGAR BODY SCRUB 
låter så mycket bättre på engelska än brunt socker kropps skrubb =D 


1 dl brunt socker 
1/2 dl sesam , mandel eller jojoba olja 
5 droppar lemon eterisk olja 
10 droppar patchouli eller bergamot eterisk olja 

Gör så här : 
blanda sockret och basoljan 
droppa i de eteriska oljorna och blanda lite till . 
Lägg i glasburk med lock ( den räcker till flera gånger och står sig ett bra tag ) 




Hoppas att du gillar det lika mycket som jag gjorde ! 
Kommentera gärna nedanför om hur du tyckte om både inlägget och 
tipsen , det är bara roligt att höra ifrån er <3 

Med kärlek 
Annas Änglarum 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar