tisdag 11 januari 2011

Drömmer och längtar ...

























Till våren...
Jag älskar årstider och i januari skall det vara vinter och kallt , men ändå så börjar det kännas att kroppen och själen dras mot ljusare tider så som vårsol, fågelsång och grön natur..
Det känns som om naturen gör sig redo för ännu en säsong av liv, förnyelse och värme..
Och när vi har haft en såpass lång och kall vinter som vi har så är längtan att få sätta händerna i jorden och dra igång nya härliga trädgårdsprojekt ännu starkare än vanligt..

jag beställde hem några frö kataloger för några dagar sedan för att få näring för min längtan till vår..
och nu idag på morgonen har jag suttit och valt ut vilka sorter jag vill ha till att börja med, jag har fastnat för särskilt en katalog med italienska fröer som man kan odla i vårt klimat.
jag älskar italien, jag får assoiationer av dofter smaker, örter, olivolja och annat som jag älskar bara jag smakar på ordet italien..
Sedan hör till saken att jag vet att jag haft flera tidigare liv där,som jag sett. i ett liv var jag bla. bagare och älskade mitt liv som bagare hade en stor förkärlek till att baka bröd.. Och där fick jag förklaring till varför jag är så förtjust i att baka i detta livet, att bakning särskilt bröd blir som en meditation för mig och ger mig mycket energi och livskraft, där hämtar jag min energi i vardagen bl.a.

I alla fall nu har jag skrivit ner vilka fröer jag vill ha , sedan skall jag komplettera lite från andra frökataloger ..
så härligt och roligt det kommer bli !!!

Tänk vilken rikedom att få odla sina grönsaker själv..
I fjol byggde vi en stor altan och ett uterum och eftersom jag inte har något växthus tänkte jag ge mig på att odla tomat och paprika i uterummet..
där blir verkligen jättevarmt på sommartid..
Det skall bli så roligt att få möta vårsolen i uterummet så att man kan få njuta längre..

Vilken årstid tycker du bäst om ??
eller gillar du som jag alla 4 ??
Ha en riktigt härlig dag
Anna

2 kommentarer:

  1. Hej Anna.

    Jag är som dig och älskar alla årstiderna.
    Sedan känner jag det också att det kriblar i kroppen efter våren. Det skulle vara roligt att veta vike frökataloger som du bestält. Det låter som att det är några nya som verkar intressanta.

    Lycka till med vår förberedelserna :-)

    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth !!
    Tack för din kommentar =) Jag älskar feedback =)
    Jo det är verkligen roligt att planera lite och drömma om en köksträdgård, jag gillar att odla mitt eget.
    frökatalogerna som jag beställt heter.
    impecta, och gourmetgarage.
    Man kan gå in på deras hemsida och beställa hem katalogerna och titta i dem i lugn och ro.
    www.gourmetgarage.dk
    www.impecta.se
    den förstnämnda (gourmetgarage är den med italienska influenser)

    Lycka till !!
    Anna

    SvaraRadera