söndag 3 januari 2010

Brödbak m.m.



Hej alla lyckliga vänner !!
För visst är det så att man känner sig lycklig när ett nytt år precis börjat.
Allting som inte riktigt blev som man tänkt sig , alla goda vanor man inte riktigt lyckats med . Nu får man en ny chans liksom att "börja om på nytt ".
Jag tycker det är lite häftigt att man har ett vitt oskrivet blad för varje nytt år som man kan fylla med vad man vill =)
Det är också rofyllt att ta sig en liten funderare på vad jag vill fylla mitt nya år med, vad vill jag ha för röd tråd genom detta året , detta deceniumet.. ??
Jag vet vad jag skall välja vet du ?
Sätt dig gärna ner och fråga dig själv- fråga inåt och hör ditt hjärta svara, skriv ner svaren och spara det någonstans där bara du hittar det. Kan vara lite intressant att plocka fram då och då...

Idag i Annas liv så handlar det om brödbak för hela slanten =)
Jag ÄLSKAR känslan av att baka sitt egna bröd. Doften , känslan och vetskapen av att du vet vad som finns i inga konserveringsmedel samt att det är bakat med kärlek.

Idag bakar jag massor !!
tanken är att vi skall klara oss på detta brödet i en månad.. och inte behöver köpa bröd, än så länge har det blivit 7 limpor lite olika sorter med morot, hasselnötter och torkade aprikoser och sådant gott i. Jag älskar grova bröd med lite tugg motstånd.
Men härnäst är det dags för ett barnvänligt bröd =) tekakor min dotter älskar det... (inga frön i mamma) även om jag tycker att hon skall smaka och därmed lära sig äta grovt bröd med frön i också =D

Det första brödet med hasselnötter och russin var färdigt lagom till mellanmål så det fick bli en skiva av det med ost och tomat på .
Det var hur lyxigt och gott som helst.

Gillar du att baka bröd, kanske har du något favoritrecept som du vill dela med dig av här på bloggen ?
Jag kan ju skriva in ett av mina recept också ..
Undrar vilket jag skall välja det finns ju så många goda.

Ha en fortsatt trevlig söndags dag och kväll!!
kramar Anna

3 kommentarer:

  1. Baka bröd, det var det länge sedan jag gjorde! Vill du dela med dig av receptet på morotsbröd så tar jag gärna det, antingen här på bloggen eller på mail!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara trevligt med något gott bröd recept, men min dotter tycket mycket om grovt bröd, har du nägot gott grovt bröd recept att dela med dej av?
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej Vänner !!
    Nu har jag hunnit provsmaka lite...
    Marie och Gunilla:
    Jag lägger gärna in ett par recept här på bloggen . Jag tänkte nog göra det i morgon så håll gärna utkik.. Ni får gärna dela med er av ert favvo recept också =)
    Kraam så länge

    SvaraRadera