måndag 4 januari 2010

recept på 2 goda grova bröd


kära vänner !!

Hoppas att ni alla har det bra =)
På mitt förra inlägg skrev jag om att jag bakade bröd.
Nu tänkte jag lägga ut två goda recept som jag gjorde, pröva dem gärna både nyttiga och väldans goda, jag åt en liten brödbit av det med tranbär i till lunch idag ihop med min linssoppa. Ljuvigt gott =)

Jag älskar när ni kommenterar mina inlägg fortsätt gärna med det !!
Lycka till med baket
Kramar Anna


Annas Saftiga filmjölksbröd

Färdigt på: 2 tim

Ingredienser

Torrvaror
5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2.5 dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
1.5 tsk havssalt
4 tsk bikarbonat
2 msk kummin, hel
2 msk fänkål, torkad, hel
1 msk anis, hel
1 dl russin
1 dl torkade aprikoser
1 dl torkade tranbär
Degvätska
1 l filmjölk, gärna ekologisk
0.5 dl brödsirap
Tips


Receptet är beräknat för 2 limpor.
Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor bunke.
3. Tillsätt filmjölken och sirapen.
4. Smöra och bröda två 1.5 liters avlånga brödformar.
5. Fördela smeten mellan dessa.
6. Grädda i ca 1 timme och 40 minuter.
7. Efter ungefär en timme kan du behöva lägga över ett bakplåtspapper så att inte ytan bränns vid.

Annas Himmelska morotsbröd:


Ingredienser

1 stor morot
100 g hasselnötskärnor
200 g torkade aprikoser
5 dl vatten
3 msk neutral olja
2 tsk salt
50 g jäst (1 paket)
6 dl grovt rågmjöl
7-8 dl durumvetemjöl eller vetemjöl special
Gör så här

1. Finriv morötterna och grovhacka hasselnötskärnorna och aprikoserna. Mät upp fingerljummet vatten och blanda i olja, jäst och salt. Tillsätt morötter, hasselnötter och aprikoser. Arbeta in mjölet, börja med den mindre mängden. Arbeta kraftigt 5 minuter med maskin eller 10 minuter med armkraft. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek i degbunken i cirka 40 minuter.
2. Värm ugnen till 250°. Ta upp på bakbordet och knåda lätt. Dela degen i tre delar. Rulla ut till strängar och fläta ihop till en stor limpa. Jäs övertäckt på plåt tills degen snabbt reser sig efter ett lätt tryck med pekfingret, i cirka 30 minuter.
3. Grädda i 10 minuter, sänk till 200° och grädda i ytterligare 40 minuter. Låt svalna på galler för knaprig skorpa.

2 kommentarer:

  1. Hej hej!! Vilka smarriga bröd recept, de skall jag absolut prova!! Hoppas du och din familj har haft en härlig vit jul och ett gott nytt år!!
    Kram kram Tessan

    SvaraRadera
  2. Toppen, de ska jag spara ner och prova!

    SvaraRadera