onsdag 20 oktober 2010

Veckans själsliga motion...



Vi är (oftast) duktiga på att ta hand om vår kropp.
Vi äter bra , det har på senare år blivit väl uppmärksammat vad man skall äta , dieter och livsstilar har skapats efter olika förutsättningar och kroppstyper.
Vi har äntligen lärt oss att alla mänskor inte är stöpta i samma form...
Det är numera "trendigt" att träna och tänka på sin hälsa !!
Men vi glömmer ibland av att vi har en själ att vi har en hel värld att upptäcka och ta hand om innanför "skalet" även om vi ibland blir påminda om det..
vi är tokmycket bättre på att ta hand om oss än vad vi var för några år sedan.
och i min roll som andlig coach möter jag nästan dagligen människor som behöver lära sig "träna" insidan. Som en själslig styrketräning..
Därför har jag tänkt att i den mån jag hinner skriva ett inlägg varje vecka som handlar om din själsliga motion.
Jag kommer ha ett nytt tema varje vecka som jag skriver om , delar med mig av mina erfarenheter om samt övningar till det. det skall också skrivas ner några affirmationer som är kopplat till ämnet, de får ni gärna skriva av och sätta på kylskåpet/ badrumsspegeln som en påminnare och mantra.
Guiderna och änglarna kommer att få fria händer och "styra" mitt skrivande om dom vill förmedla något speciellt.
jag skall göra mitt bästa för att hinna skriva varje vecka och i början på varje vecka, men någon gång kanske det blir som idag onsdag istället för måndag och någon gång kanske t.o.m. söndag istället för måndag.
Jag är djupt tacksam om ni har lust att kommentera mina inlägg och övningar, era tankar och erfarenheter kring det. för all feedback hjälper mig framåt i min utveckling och i mitt arbete som andlig coach.
Det är så kul att få bekräftelse på att det finns mänskor som faktiskt läser vad jag skriver =D
ibland känns det lite som att jag "pratar" för mig själv.

ok här kommer första veckan av min i historien första själsliga motion..
VECKANS TEMA: ÖDMJUKHET

"En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar." står det att läsa om man slår upp ordet ödmjukhet.
Att vara ödmjuk är en personlig egenskap som i de flesta fall handlar om att inte ge sig "i strid" utan är så pass stark och orädd för konflikter så att du kan behålla lugnet och bara andas.
En ödmjuk person ser till andras behov av att synas m.m. och har själv inget behov av att synas för att få bekräftelse och tar därför ett steg tillbaka.

men min fråga blir då... såklart....
Går det att vara ödmjuk mot MIG SJÄLV utan att uppfattas som självupptagen?
Går det att vara ödmjuk och vad innebär det för val i livet ?
Hur är jag om jag är ödmjuk mot mig själv??
Jo i min värld så handlar det om att jag lever och jobbar , möter prövningar och hinder UTAN MOTSTÅND.
Att göra ett AKTIVT val och leva ett liv i ödmjukhet handlar om att jag ser möjligheter INTE svårigheter, jag ser lösningar inte hinder.
Jag ser positivt på utmaningar för jag VET att just dessa leder till växande Andligt , mentalt , fysiskt , känslomässigt ja faktiskt på ALLA plan..
Att vara ödmjuk mot mig själv handlar också om att jag tar ansvar för mina känslor, jag lever ut mina drömmar ..
en ödmjuk person lyssnar på sin intuition och följer livets flöde..
Jo visst det låter ju bra .. MEN HUR???
Alla måste ju börja någonstans , börja med ett val och jobba utifrån dina förutsättningar, jobbar därifrån du står i din utveckling.
Livet blir så mycket lättare också när man släpper efter, när man inte längre har behov av försvar, eller bekräftelse.

Veckans övning Meditation:
( det är alltid lättare om du läser igenom övningen ett par gånger innan du börjar så att du slipper avbryta meditationen för att du måste läsa instruktionerna. Men det allra bästa är givetvis om du har någon som kan läsa för dig )

Sätt dig eller lägg dig på en plats där du får vara i fred en stund.
Slut ögonen och djupandas. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
Släpp taget om alla tankar och låt dom "leka av sig" komma och gå lite grann.
Allt medans du kommer djupare in i avslappning. djupare in i dig själv.
Fokusera helt och fullt på din andning känn hur luften strömmar in och ut , fortsätt andas in och ut. känn hur du blir tyngre och tyngre i kroppen.
Sitt så en stund , så länge du behöver för att bli riktigt skönt avslappnad.
Den sköna goa känslan skall komma. din kropp känns du tung och du känner en behaglig värme och trygghet i kroppen.
ok...
Ställ dig nu frågan :
Hur kan jag vara mer ödmjuk mot mig själv?
Vad behöver jag förstå och acceptera för att tillåta mig att komma mer till tals ?
Vilka situationer i mitt liv behöver jag tänka extra mycket på mitt eget värde och min egen intuition?
Hur kan jag visa mig själv mer uppskattning?
VAD är ödmjukhet för mig ?
Vilka förändringar vill jag skapa i mitt liv?
Ha inte för bråttom när du ställer dig själv dessa frågor , vänta och känn eller se svaret.
Låt varje svar verkligen fylla ditt väsen med ljus och kärlek..
Som en kärleksförklaring till dig själv.
Det är din själ och ditt högre jag som svarar.
Ta emot svaren ett i taget i din egen takt.

Och njut sedan av den energin du byggt upp låt den livnära varenda cell i din kropp. med kärlek , ljus och ljuskraft.
Avsluta meditationen genom att be om det högsta kärleksljuset och låt det fylla varenda centimeter och millimeter av din kropp.
på detta sätt programmeras nu dina celler att verka i ditt högsta bästa och det som är bäst för dig och de närmsta du har omkring dig..

Kom så sakta tillbaka till rummet igen..
Andas , ta ett glas vatten..
Och skriv ner dina upplevelser framförallt svaren på dina inre frågor.
Fick du inga svar??
Försök igen nästa dag, är det så att svaren sitter djupt i ditt undermedvetna kan det vara svårare att få dem att "lossna" men försök igen och igen så lossnar det tillslut.
Lycka till!!!

VECKANS AFFIRMATIONER : ÖDMJUKHET

Jag är sann mot mig själv och tillåter mig att vara den jag är.
Jag tar fullt ansvar för mina behov och låter dem komma till uttryck.
Jag är trygg i att livet leder mig på rätt stig och att allt kommer att bli bra.
Jag har full tillit till min egen förmåga att se möjligheter i stället för svårigheter.
Ingenting är omöjligt för mig och jag tar tillvara av varje möjlighet att växa och vara lycklig.
jag vill minnas att allt annat än att leva i enlighet med min fulla potential inte är mig värdigt.


hoppas att ni får glädje av övningen och veckans affirmation.

Må all lycka och kärlek hjälpa dig att uppfylla dina innersta drömmar och ditt sanna jag !!
Kärlek
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar