måndag 20 september 2010

Fysisk träning = välgörande för både kropp och själ!!

Tänk så häftigt att vår kropp alltid hänger med och bär o runt oss.
Så flexibel och anpassningsbar den är !!
Vi går upp i vikt vi går ner i vikt, vi ändrar, lägger till , drar ifrån och kroppen hänger med efter bästa förmåga...

Och när vi tappar fokus på vad som verkligen är viktigt är den där och säger åt oss att STANNA UPP och reflektera över livet !!
Jag känner mig imponerad !!!

jag brukar träna 3-4 ggr i veckan för att på bästa sätt försöka ta hand om min kropp och ge den lite kärlek. I mitt yrke så är min kropp mitt verktyg som snickarens viktigaste verktyg är hammare och spik.
Och när jag jobbar använder jag mig av alla sinnen samtidigt och ett enormt fokus.
Så det är otroligt skönt att åka träna och bara umgås med mig, utan någon som helst Prestation.
Men för att träningen skall bli av så lägger jag in den i min arbetstid.. den ingår liksom i mitt jobb.
Och en viktig del i träningen är också avslappningen och återhämtningen efteråt, så jag mediterar alltid efteråt för att kroppen skall få otimal chans att bygga upp muskler och immunförsvar.
Jag vet hur bra jag och min kropp mår av fysisk träning.
Det blir liksom som en urladdning . man släpper taget om energi som fastnat, tankar eller bekymmer som inte gör någon större nytta. Släppa alla måsten och placera oss i nuet. Träning gör att kroppen släpper tag om de blockeringar som skapar motstånd och disharmoni.

För det är ju faktiskt så skall något nytt och fantastiskt äga rum så måste man släppa taget om något gammalt.
Kroppen tackar oss också för vår kärlek genom att ge tillbaka endorfiner och"feel good" hormoner i kroppen som tack för att vi investerar i den.

Men jag brukar ofta träna på egen hand i gymet efter ett styrketränings program.
Men ibland är det hel rätt att få nya utmaningar.
Så idag har jag testat på zumba och bodycombat ( för att få både kondition och styrka)

Zumba var grymt roligt helt hysteriskt !! Det kändes att man "skakade loss" negativ energi, eller frustration eller vad man nu har för motstånd. det byttes ut till glädje.
Jag kände mig lite trött innan jag åkte till gymet men det var som bortblåst efter några zumba minuter...
Bodycombat( direkt efter) var fysiskt mer krävande men man höll flåset uppe där också.
Och där fick man verkligen ut blockeringar av negativa tankar eller känslor av att man är orolig för något..
Jag tyckte båda var jätte roliga även om zuban gav rörelseglädje direkt.
Kroppen fick sig en rejäl genomkörare, det kommer jag definitivt köra igen !!

Nu väntar den sköna meditationen och avslappningen innan säng dax, så skönt det skall bli !!

Varför inte utmana dig själv, pröva något nytt !!! du kommer bli förvånad över hur roligt det är !!!
Brukar du inte träna på gym ? testa eller ta en annan sväng än vad du brukar på morgon promenaden , kanske rent av ta en joggingtur istället.

Kroppen har ett behov av utmaningar !!
Det är sant livsflöde och glädje !!
Lycka till med din träning
Kram
Anna

2 kommentarer:

  1. Härligt, tack.
    Det är uppskattat med pepp som handlar om träning lika mycket som det spirituella! :)

    Att lägga in träning i jobbet lät också bra.. :) då får man mer motivation och ser också resultaten lättare..tycker jag. :)

    Är musiker (eller kompositör), och behöver träna för att hålla igång ett glatt sinne och yoga för att finna lugnet...jättebra kombination:) känner mig mer inspirerad att ta tag i träningen nu! Motion + yoga = bra musik! ;)

    TACK! igen.

    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid för din fina kommentar !!
    Så roligt att få vara med och inspirera =)
    Lycka till med träningen !!
    Kram,
    Anna

    SvaraRadera