tisdag 6 november 2012

Inner peace








eller inre stillhet , stilla ro , harmoni ..
vad väcker det för tankar och känslor i dig ??

*Är det något som triggar dig ?? som du blir irriterad av bara du hör namnet på ??
* Är det något du skulle vilja ha mer av ??
* är det något som du känner att du får tillräckligt av .

så här tänker jag om inre stillhet :
i vårt samhälle som vi lever i idag .
där det mesta handlar om prestation , att visa upp vad vi åstadkommit.
att alltid synas och höras och vara kontaktbara konstant .
hinner vi kanske inte alltid stanna upp och bara KÄNNA vad vi behöver bäst just nu ..

vi har svårt att låta själen få ta plats ..
och vi stressar sönder kroppens signaler och dina egna behov.

genom att jobba och skapa utrymme för att komma i kontakt med och utöka vår inre stillhet får vi mer energi och skapar en naturlig balans för kropp och själ.
hittar tillbaka till vår inre rytm , där ju all balans skapas , där all kreativitet finns och där vårt liv lever !!

i vårt inre skapas vår magi !!

stillhet för mig ÄR:
* stanna upp och lyssna till sin inre röst , sitt hjärta
* vara i ett varande där inga tankar finns eller behov av att någon skall se oss
* som ett sorts vakuum där vi bara existerar och där vi tillåts att vara den vi ÄR
* inga tankar på att vi är fel eller att vi skulle vilja vara någon annan än den vi är ..
* det är ett underbart tillstånd där vi tyngdlösa vi bara blir vår energi , den vi är utan vår kropp.

nu tänkte jag dela med mig av mina absoluta favorit tips för att skapa mer stillhet i vårt liv , vår vardag :

* öva mindfullness lek med ett sinne i taget på tex promenaden .
känn dofterna fråga dig själv: vad är det för doft jag känner just precis nu.
vilka färger ser jag just nu . vad känner jag precis just nu.
vlken sinnesstämning befinner jag mig i just precis nu ??

* ta en stund varje kväll och TRÄNA på att känna din stillhet.
sätt dig bekvämt och bara andas, tag några minuter att koncentrera dig bara på din andning. känn hur de djupa andetagen får dig att slappna av .
låt tankarna komma och gå som de vill, analysera inte. tankarna är liksom bara ett förstadie till din stillhet. det är innan hjärnan riktigt slappnat av.

* gör avslappningen som jag beskrev .
ställ dig sedan frågan VEM ÄR JAG ??
OM OCH OM IGEN vem är jag ??
vem ÄR jag ??
utan mina tankar vem är jag då ??





”När människor är stilla, når de bortom tankarna. Det finns en extra dimension av kunskap, av medvetenhet, i stillheten bortom tankarna.” (Eckhart Tolle)

hoppas att ni tycker om de olika övningarna !! de fungerar verkligen =))
stillhet handlar mycket om närvaro !!
lycka till !!

kram
Anna

2 kommentarer:

  1. Så bra skrivet Anna! Huvudet på spiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tess !!!
      tack för din feedback =))
      kram
      Anna

      Radera