måndag 2 april 2012

Jordning- att vara närvarande..


Vad är väl bättre att öppna upp en fantastisk vecka , än lite morgonträning.
Jag gillar verkligen känslan av att bli ett med kroppen och verkligen ge allt !!
Ge musklerna vad de tål =)
jag har ( mest för att träningen skall bli av tror jag) lagt in min träning i
min arbetstid. Så jag brukar brukar börja arbetsdagen på gymet.
och idag var det med en PT .
det är verkligen så roligt med en tränare som peppar och pushar dig till att ta i det lilla lilla extra så att du får ut ALLT på träningen.
så tacksam för att jag fått den möjligheten att satsa på mig själv.

för när jag satsar på mig själv och tar hand om min kropp, har jag mer energi på jobbet, får mer energi till min familj och min fritid. och sover till exempel bättre på natten , känns som om kroppen utnyttjar sömnen bättre att den kommer mer till sin rätt, har lättare att komma till ro och få kroppen att svara ännu bättre på avslappningen.
Kroppen orkar med långa arbetsdagar utan att protestera =)
finns så många fördelar !!
det var inte det jag tänkt skriva om visserligen=)
men , jag vill ändå slå ett slag för motion, och rörelseglädje.
finns många olika, och alla är lika viktiga =)
hur hittar du din rörelseglädje i vardagen ??

men nu till dagens tema:
JORDNING:
många terapeuter pratar om det eller hur ??
Men vad jordning ??
det beror som vanligt på vem du frågar =D
men för mig innebär jordning :
* att vara närvarande i sin kropp
* att vara i stunden
* att vara i hjärtat och känslan inte så mycket i sina tankar, måsten, borden

jordning är så otroligt viktigt för att man skall kunna uppleva livet , att inte missa livet när man är mitt upp i det ...
ni vet hur det kan vara.. livet rullar på , många människor ( familj, vänner , äkta hälft) upptar ens tid , även jobb , skola, m.m. så man glömmer liksom av att andas , att bara vara , att lyssna på sin kropp... ATT LEVA !!!
det är där jordningen kommer in .. jordningen är att vara här och nu , stanna upp , ta ett djupt andetag och reflektera över hur man mår , stänga av tankarna och bara LYSSNA... till hjärtat till känslorna , till ditt inre väsen.

jordning är också att förse kroppen och själen med livsenergi , fylla på energi som kanske förlorat.
ta sig närmre sitt ursprung " av jord är du kommen , av jord skall du åter bli"..
att vara ett med naturen och din egen gudomlighet..

NÄR BEHÖVER MAN JORDA SIG ??
* när man känner sig "flygig" yr , inte i sin kropp
* när man känner sig tankspridd, glömmer saker m.m.
* när man känner sig trött och orkeslös
* när man tappat kontakten med sig själv
m.m.


så hur GÖR man då när man jordar sig ??
*tänk dig tanken av ett stort träd och dess rötter.
tänk dig att du ÄR trädet och drar ner dina rötter i marken , rötterna söker sig neråt i marken ända ner till jordens mitt, så drar du upp livskraften genom rötterna... fyller på dina kanaler med näring från moder jord , från allt levande..

* ett annat sätt: gå ut i naturen, lägg händerna på något levande:
gräset, blomma, blad från en ros , stammen mot ett träd vad som helst.
och känn hur du blir påfylld av livsenergi och samtidigt jordad.

* ett tredje sätt :
gå ut i skogen :
ta några djupa andetag , lägg händerna mot en trädstam eller en sten.
eller lägg dig på mossan .
dra in djupa andetag av ljus , liv, kärlek. släpp ut luften.
dra in genom näsan en känsla av att komma tillbaka till dig själv , släpp ut luften genom munnen.

det är skönt att vara jordad, man har känslan av lycka , tacksamhet av att vara vid liv!!

hoppas att du känner att du känner att du nu vet lite mer om jordning =)
kram
Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar