måndag 1 november 2010

Veckans själsliga motion... stillhet


Måndag igen HJÄLP va fort det går !!!
jag tänker att så är det nog när man trivs med livet... låter livet andas genom en och liksom leda en framåt eller bakåt eller åt sidan =)
Flöde det ordet gillar jag ..
Men nog om det nu skall jag skriva om veckans själsliga motion..
som kommer här !!
Denna veckan är temat STILLHET
Börja med att smaka på det ordet... stillhet stillhet att vara stilla.
Hur viktigt är det för dig ? För mig personligen är det jätteviktigt !!
Stillhet för mig är:
* Att tillåta mig att slå av på takten om kroppen säger att den behöver en paus
* Att sätta sig i favoritfotöljen med en kopp , kaffe eller the´ med en god bok, fast jag inte har gjort färdigt allt jag tänkt göra, fast jag inte har diskat bort efter middagen fast..
* Att stå där man är och ta några djupa andetag , och fylla cellerna med syre och ny luft. Att riktigt känna att lungorna fylls av ren ny luft, ny energi, nya tankar.

Vad är stillhet för dig ?
Att tillåta dig att vara stilla...

dagens övning handlar om att ge känslorna och tankarna lite extra uppmärksamhet.
Denna övning kan du göra som en meditation eller stående, sittande , liggande där du är JUST NU..
Veckans själsliga motion:
Att vara i sitt eget centrum:

Börja med att ta några djupa andetag och sopa bort verkligheten som varit under dagen..
Andas in fyll kroppen med ljus , sval luft.
Andas ut släpp ut ljummen luft och alla tankar som du inte behöver just nu , saker du kan ta tag i senare..
Ta sedan en stund och fråga din kropp.
Vad säger mina känslor mig just nu? Hur mår mina känslor just nu ?
Och låt kroppen svara dig utan att känna prestation bara låt kroppen svara dig..
Gör sedan samma sak med tankarna.. Vad vill mina tankar säga mig just nu ? vilka tankar vill uppmärksammas och vilka tankar kan jag släppa taget om?
Tag sedan 3 djupa andetag till och känn hur cellerna förnyas av den nya luften, de förnyas och fylls på av ljus och oändligt mycket kärlek..
Fråga sedan själen .. vad vill du lära mig idag ? vad vill du uppmärksamma just nu i detta ögonblick ?
Fortsätt andas ta 3 djupa andetag till och fyll själen med ljus, känn att din kropp och själ blir ett ni smälter samman till en enhet.
Tänk dig nu att du är en sjö eller ett stort hav ...
Lägg märke till vattnet , kanske är det höga vågor eller stark vind..
Känn hur du tillåter dig själv att bli helt stilla , vågorna stillnar och vattenytan blir helt blank och FULLSTÄNDIGT STILLA... känn hur skönt det är att bara vara..
bara existera utan tankar eller föreställningar utan fördomar...
Bara känn att hela ditt väsen bara ÄR, du bara existerar....
ett varande som i ett vakum..
stå , sitt eller ligg där en stund i detta vakum och känn hur du sakta sakta blir påfylld av ny härlig energi..
Kom nu tillbaka till verkligheten och din kropp...
Men innan du fortsätter att göra det du gjorde innan du gjorde övningen, vill jag att du skriver ner minst 3 kärleksförklaringar till dig själv..
3 saker du är tacksam över.

veckans affirmation:
Det är okej för mig att känna att jag är den viktigaste personen i mitt liv !!
Och jag känner mig stolt över mig själv och det jag åstadkommit.
Jag tillåter mig gärna att bara vara och vila i mig själv, att känna stillhet.

Hoppas att du hittar ditt sätt att tillåta mer stillhet i ditt liv, ur stillheten föds mästerverken i ditt liv !!
Å du glöm inte att du är ditt eget mästerverk !!!
Många kärlekskramar
Anna med vänner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar