måndag 30 augusti 2010

bröd recept !!




I lördags bakade jag lite olika sorters bröd. bl.a ett par stycken där jag hade varken jäst , mjöl eller socker.
Det blev jättegott !!!
Här kommer recepten på de båda bröden.
Det första är som en limpa och det andra är det ni ser på bilden.
Skönt att hitta recept på bröd som både smakar gott och gör gott !
Jag är känslig för kolhydrater och försöker hålla mig ifrån socker , vetemjöl och stärkelse, spannmål.

Jag har märkt att det finns socker i nästan allt så det gäller verkligen att vara på sin vakt. Det bästa är att köpa bra råvaror och i möjligaste mån göra så mycket som möjligt själv "från grunden".

Inte konstigt att man blir sockerberoende !!
Tänk vad många människor som är det men inte ens vet om det.
Inte minst våra barn, det finns liksom med från grunden. Men nu har jag lagt märke till att man är bara sugen på socker och kolhydrater ( som ju också blir socker om det inte förbränns) om du äter socker och kolhydrater.

Hoppas att ni gillar recepten !!
Skriv gärna någon kommentar och berätta vad du tyckte.


Anna

MUMSIGT LCHF BRÖD


Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa allan nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat


Sesambröd

Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan tunt (min kaka blev 38x24 cm) med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel. Grädda i 225 grader i 8 min. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.

2 kommentarer:

  1. wow! verkar supergott!!! hoppas det finns en bit kvar till helgen så kanske jag kan få smaka? ;P sen ska jag ha en bakdag nästa vecka och fylla på, då får det bli att testa dessa recept :)
    ses snart, kramar!

    SvaraRadera
  2. ja, dom har vi redan fryst in så att det säkert finns kvar !!
    Det skall bli jättekul när du kommer !!
    Biljetterna är betalda och klara..
    Känn dig varmt välkommen!!!

    SvaraRadera