fredag 15 november 2013

Fredagsmyyyyys !!



Detta ord har nästan blivit inskrivet i vår svenska ordlista.
För visst är det så att det nästan har blivit en ritual och tradition med fredagsmys .
Är det ens fredag utan fredagsmys??
Många äter tacos på sitt fredagsmys , hur brukar du göra ??
I vår familj så har vi inte någon bestämd maträtt som vi äter varje fredag ,
MEN popcorn efteråt i tvsoffan eller till
sällskapsspelet är givet och nästan inristat i sten =)))
I vår familj så skriver vi matlistor för att få en överblick över middagarna i veckan samt
att det känns klimatsmart och tidsmässigt korrekt att handla endast 1 gång / vecka.
och vi alternerar så att dottern bestämmer meny en vecka , maken en vecka och jag en vecka.

Denna vecka har det varit dotterns tur att bestämma och idag står PIZZA på menyn...
inte så förvånad !! med tanke på att på min vecka står det varken pizza , hamburgare eller tacos
och mest fisk med lite inslag av kyckling =))

Jag har i tidigare inlägg berättat att jag skriver om socker och håller på att helt utesluta det i
min kost då jag har noterat att jag mår så mycket bättre utan detta vita gift.
Därför äter jag heller inget vitt mjöl , sötningsmedel och dyl.
och jäst känns inte helt ok det heller !!

så till pizza frågan ...
pizza utan botten blir ju liksom ingen riktig pizza ... även om hemmagjord pizza är ljusår bättre än en vanlig
pizza på pizzerian...
visste ni att oftast är osten på de pizzorna inte ens ost , utan en konstgjord ost!!
håll med om att det är läskigt med tanke på att vi inte med säkerhet kan veta om vi blir av med alla
farliga ämnen vi stoppar i oss !!

Men ikväll har jag tänkt att testa lite andra pizzabottnar.
* En pizzaomelett: en vanlig omelett i stekpannan så lägger du på det du hade tänkt ha på pizzan:
Tomatsås, svamp , kronärtskocka , basilika , pizzakryddor , ost , oliver eller vad du vill...

* Pizzabotten på grovt tortillabröd .
Vill ni göra pizzan turbosnabbt använd köpt tortillabröd men där är det vetemjöl , och annat mjöl.
Men det är ändå mycket bättre än en vanlig pizzadeg med jäst och vetemjöl.
eller som jag skall göra : Gör egna tortillabröd ... på dinkelmjöl fullkorn och vanlig.
smakar likadant som vetemjöl men är betydligt lägre GI !!
eller så mixar du havregrynen till mjöl , det har jag tidigare testat i tex pannkakor men aldrig
till pizza / tortillabröd. pannkakorna blev goda inte ingen kände någon skillnad !!
Inga socker rus och blodsocker loopen här inte !!!

Det finns mycket man kan göra med små enkla medel..
Vill ni så återkommer jag med recept och betyg på pizzorna !
Myyys på och njut över att det är fredag !!

// Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar