tisdag 7 maj 2013

uppstart på dagen ..







har en stark avgörande faktor om hur resten av dagen blir !!
stress och jäkt på morgonen , ingen frukost kanske , kaffe på stående fot ..
har en tendens till att hålla den energin genom dagen..
Har du istället en lugn och fridfull morgon med inplanerad paus , meditation , morgon promenad osv
tar med sig den energin genom dagen .

Vilken av dessa 2 föredrar du ?
dom flesta väljer nog nummer 2..
ja men jag börjar så tidigt på morgonen så jag hinner inte gå någon promenad ..
jag har möte på morgonen som jag måste förbereda så jag hinner inte ..
jag är 3 barns mamma så jag har ingen möjlighet att vara själv och meditera på morgonen ...

är detta något argument som du känner igen dig i / brukar använda ??
om du inte skapar tid för dig själv så skapar du automatiskt tid till : migrän , magkatarr/ magsår , allergier
Irritation, frustration och ilska m.m.

stressen påverkar HELA dig både insidan och utsidan .
och om du inte skapar din verklighet såsom du VILL ha den så gör livet det åt dig =)
nedan följer mina bästa tips för att ge dig bästa möjlighet till en BRA DAG !!

* Sno åt dig lite egentid på morgonen . har du småbarn som behöver din uppmärksamhet gå upp lite tidigare
för att få tid för dig själv ..
15 min kan göra underverk !!

* meditera . använd 15 min till att andas 10 djupa andetag
träna på att vara närvarande och ingen annanstans i tanken än just i dina andetag.
känn efter hur det känns i kroppen .
kommer tankar in på saker du måste / borde göra ?
börja om från början med att räkna dina andetag , det kommer att gå lättare och lättare !!

* ta en liten stund och fundera igenom dagen , vad som står på schemat , hur du kan genomföra
uppgifterna utan stress .

* ta en promenad innan frukost för att väcka upp kroppen , en underbar start på dagen.

* ta med din morgon kaffe / te och njut av morgonen . lyssna till fågelsång , se hur naturen vaknar och LYSSNA PÅ TYSTNADEN !! den talar om du bara har tid att lyssna !!
* planera planera planera .. allting går om du har planeringen klar för dig .
det finaste med kråksången är att alla människor har lika mycket tid på ett dygn , det är hur vi förvaltar tiden
som räknas..

Stort lycka till med att skapa din dag !!
Anna
stress och friskvårdsterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar