söndag 3 mars 2013

solminnen !!



jag kom bärandes på en låda med prästkragar på .. där förvarar jag mina datorpapper , skivor . drivrutiner m.m.

min dotter utbrister :
- " vilken fin låda du har mamma !! Har du dina solminnen där i ?? "

just ordet solminnen hade jag inte hört henne säga förut , men vilken fantastisk ide´ tänkte jag !!
en låda med solminnen !!
så jag tänkte att du skulle få börja denna fantastiska vecka med att läsa om ideer som du kan stoppa i din låda.

men om vi återgår lite kort först om lådan med solminnen som min dotter så vackert uttryckte det.
Solminnen ...
om vi smakar på ordet först ... SOLMINNEN
vad är det första du kommer att tänka på när du säger det ordet ??
slut ögonen NU en kort stund och känn efter .. vad kommer när du säger ordet solminnen ..??
säg ordet igen ?? vad upplever du ?? känner du någon doft ??
säg ordet igen ...

det som kommer till mig är :
* värme
* doften av nyklippt gräs
* snäckor från en vacker sandstrand
* min favoritblomma: ROS
* frihet
* ljumma sommarkvällar
* doften av grillad mat
* skratt
* semester minnen
* kall jordgubbssaft med jordgubbar plockade från eget land
* och nybakade kanelbullar till det !!
* skratt
* kurragömma och andra lekar vi lekte som barn
* sommarlov
* husvagn / camping
* sommaräng med blåklockor och prästkragar

det finns ju massor med saker !!
och hur känns det nu i kroppen när du räknar upp alla dessa " solminne - saker " ?

fantastiskt eller hur ?? visst blir man ju alldeles varm inombords !!
Man blir glad !!!, lycklig euforisk...
vore det inte då praktiskt att ha en låda och stoppa små saker i som påminner om den här känslan,
att plocka fram när man glömmer att vara glad över dessa ibland självklara saker ....
för att snabbt hitta tillbaka till tacksamheten och glädjen...
fundera på det !!
Vad skulle du stoppa i din solminne låda ??
* en torkad blomma från sommaren
* vykort på dig själv skrattandes , njutandes av livet ??
* vackra ord som påminner om saker du tycker om ??



Finns det andra lådor man skulle kunna ha för att ta till när vi behöver inspiration ??
Vad sägs om en låda av :
* inspiration där vi kanske hittar vackra citat vi tycker om , bild på trädgårdsdrömmar , eller text från en låt som tilltalar oss ?
*Jag är fantastisk låda där vi lägger i lappar med komplimanger som vi får från våra vänner , kollegor , familj m.m. eller lappar från dig själv där du skriver ner egenskaper som du tycker allra mest om hos dig själv.
* en låda fylld av idee´r som vi tittar i när inspirationen sinat .. ideer på sådant vi skulle göra i vårt hem eller trädgård, resedrömmar , eller saker vi skulle vilja göra innan vi blir gamla
jag skulle kunna tänka mig att skriva ner ideer på ämnen att skriva om här på bloggen tex =)

* måbra låda som är fylld med saker vi mår bra av ..

jag tycker att tanken är fantastisk !!
för när allt kommer omkring .. så handlar ju det mesta i livet om var vi har vår focus eller hur ??
om vi har snöat in oss på negativa tankar av olika anledningar så handlar det ju om att byta focus eller hur ??!!
och vem klarar av att vara sur efter att vi tittat i vår solminne låda ???

Med sol och värme
Anna
annas änglarum och inspirerad

2 kommentarer:

  1. Hela DU är en måbralåda!Kram Ellinor

    SvaraRadera
  2. MEN ÅÅÅÅHHH tack sötaste du !!!
    Nu blev du mitt solminne !!
    KRAM!!
    Anna

    SvaraRadera