fredag 14 november 2014

VÅGA VARA LAT





Igår kväll hade jag en föreläsning om stress på Alingsås Hälsostudio.
Det blev en härlig kväll med mycket skratt men även en del allvar.
Stressen kan vara farlig och allvarlig i hälsosynpunkt om vi inte tar hand om oss på bästa sätt.
Nyckeln heter Återhämtning och avkoppling !!
Om vi bara ger oss själva lite kärlek och eftertanke , behandlar oss själva som vår bästa vän så kan faktiskt
stressen få oss att bli starkare och fylld av mer energi !

kvällens slutord blev att jag uppmanade åhörarna att VÅGA VARA LATA !!

Vi har fått för oss att det är fult att vara lat men vem bestämmer det ??
Jo DU du bestämmer hur du vill leva ditt liv , och behöver inte ta hänsyn till andra människors tyck och tänk
för det är ju deras agenda !!

Att unna sig att ibland vara lat har många fördelar bl.a
* din stress rinner av dig
* du ger själen en chans att komma ikapp - låta veckans händelser landa i dig
* ditt immunförsvar stärks för att din stress släpper greppet om dig
* du får tid att reflektera var du är - stannar upp i tankar och annat
* du ges möjlighet att tänka på annat än vardagliga saker
* du kan skriva drömdagbok och stolpa upp allt du drömmer om just nu
* du fyller dig med ny energi
* ofta får vi kontakt med ny inspiration när vi gör något som inte distraherar oss
* du får tillfälle att verkligen känna efter hur du mår
* du "stannar tiden" och slipper känna att tiden "bara rinner iväg"

ja det finns många fler ....

Och vad skall man då göra på sin lat-tid ?
Bara exakt och precis det du känner för !!!

Så imorgon har jag en ledig dag - ( på söndag har jag kurs) och min Lat-tid börjar
direkt på morgonen och håller på precis hela dagen !!
Och jag skall göra bara det som faller mig in , kanske att jag:
Läser en bok , mediterar, går långpromenad, är en stund i trädgården eller skogen , bjuder hem en vän på te
sitter i soffan och tittar på film...
ELLER så gör jag ingenting =)
men en sak är säker :
Jag tänker unna mig lyxen att vara LAT !!
och på längsta möjliga tid göra så lite som möjligt !!
Hoppas att du får en härlig helg !!

/ Anna
cert. stress och friskvårdsterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar