torsdag 7 februari 2013





Hej Hopp !!
Torsdag idag och helg för mig !!
Till helgen skall jag jobba , det skall vara meditationskurs.
behöver därför en mellandag där jag kan landa och samla lite ny energi.
samt återhämta mig , som vi brukar göra på lördag - söndag.

hur brukar du göra när du skall fylla på med energi ??
vad blir du påfylld av ??

för mig är det olika , vid olika tillfällen.
beroende på vad kroppen talar om att den behöver !!
idag blir det meditation , vila med bok , filt och te i soffan.
långpromenad med hunden för att få frisk luft och energi från skogen/ naturen.
samt träning på gymet , där frigörs massor av endorfiner också som kroppen vill ha.

men det blir också lite planering inför helgens kurs och veckoplanering inför nästa vecka.

och i morgon unnar jag mig lite lyx- tid hos frisören.
sedan är jag mer än redo att ta hand om deltagarna på kursen !!

det är oerhört utvecklande och givande att ibland bara stanna upp och ta en dag till reflektion.
låta kroppen , tankarna , själen komma till tals.
kanske din kropp försöker säga dig något , men du inte haft tid att lyssna ??
Kanske är det så att dina änglar försökt visa dig något viktigt men du inte haft ork att lyssna ??
kanske vill din själ göra något speciellt annat än det vanliga och vardagliga som ger dig kraft och är fördel för dig i det långa loppet men du inte hunnit göra ??

kanske har du möjlighet att ge dig själv lite egentid i present ??
alltså egentid där du inte tänkt:
dammsuga , städa och annat som du inte hunnit =)
utan tid till reflektion och eftertanke , liksom låta själen komma ikapp som den kloka kvinnan ingela på hälsoakademin sa.
det behöver inte alltid vara en heldag utan kanske räcker med några timmar på en dag ..
men viktigt att du får vara ensam utan barn , radio, tv och annat som stör dina tankar.

om det är möjligt :
* ta då ett papper och penna
* skriv ner följande :
* vad fyller mig med energi ?
* vad tar min energi ?
* vad skulle jag allra helst vilja göra just nu ?
* vilka tankar finns i mitt medvetande just nu ??
* hur känner jag mig just nu ??
* finns det något min kropp försöker säga mig ?? i så fall vad ??

du kommer säkert på egna frågeställningar också.

Lycka till med din egna tid
kanske kommer du hitta nya saker om dig själv som du tidigare inte känner till..
i vilket fall kommer din kropp att tacka dig med mer glädje och tacksamhet.

när du tar hand om dig har du mer glädje och kärlek att dela ut till andra.
jag tänker på ett flygplan när maskerna kommer ner från taket om det blir dålig luft i kabinen.
då är instruktionerna att man skall sätta på sin egen mask först innan man hjälper sitt barn tex.
för får inte du syre och kanske svimmar av kan du inte hjälpa ditt barn eller medpassagerare eller hur ??!!

Anna

grundare och föreläsare, coach
till företagen
annas änglarum och inspirerad.
cert. coach och stress och friskvårdsterapeut

4 kommentarer:

  1. Positiv energi får jag av min familj,mina hundar och ibland självvald ensamhet..har man en bra bok så är man ju aldrig ensam*ler*Ha en riktigt bra helg/Ellinor

    SvaraRadera
  2. härligt Ellinor !!
    Viktigt att hitta sitt eget sätt att fylla på med energi !!
    Allt gott , trevlig helg !!
    Anna

    SvaraRadera
  3. Positiv energi får jag av att läsa dina inlägg på denna bloggen. :-) / Felicia

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Felicia !!
      Tack för din kommentar !!
      det glädjer mig att höra !!
      Allt gott
      Anna

      Radera