tisdag 15 oktober 2013

Recept på lördagsgodis !


Hej Alla härliga bloggläsare !!!
Nu var det sådär jättelängesedan igen !!
Ber om ursäkt för det , hittar inte alltid tiden till att skriva
men nu blir det nog lite ändring på det får vi hoppas .
Jag har en hel del nya liiiite hemliga projekt igång som ger mig lite mer skrivar tid i allafall.
Jag hoppas att ni alla mår bra och njuter av hösten .
Vilken OTROLIGT vacker höst vi har !!!! det är sagolikt vackra färger som vi kan ta del och njuta av .
så underbart !!

För ett litet tag sedan lovade jag på fb att jag skulle dela med mig av ett recept
på eget lördagsgodis som är i det närmaste sockerfritt.
Och jag tänkte här göra det.
Varför sockerfritt ??
För egen del håller jag på att göra ett litet experiment som jag
lite senare kommer att dela med mig av i en bok.
Och jag håller på att laborera lite om vad socker gör med vår kropp, sinne, känslor m.m.
Det är väldigt intressant och jag har funnit ganska oroväckande fakta om just detta.

men mer om det en annan gång !!
Nedan följer ett recept på snickers som är enkla att göra och såååå mycket bättre för oss än de vi
köper i affären.

Annas Snickers Jox:

Mörkchoklad så hög kakaohalt som möjligt 70-90% och inget socker.

Jordnötssmör ( sockerfri)

Nötter ( jag tog mandel och valnötter)

Jag är fullt medveten om att jag inte skrivit hur mycket det skall vara
av varje ingrediens och det är för att det går inte säga exakt.
Det beror på hur stor plåt/ form du använder , hur höga du vill ha dina mumsbitar osv.
Du får pröva dig fram!!

Börja med att smälta hälften av den choklad du tänkt att använda.
Jag smälter i micron men över vattenbad är nästan ändå bättre.

bred sedan ut chokladen i en form , formen skall bli täckt.
Låt svalna något !
Bred över jordnötssmör , hur tjockt / mycket du vill ha är helt efter tycke och smak.
Hacka nötterna grovt och häll på jordnötssmöret.
Smält resten av chokladen och häll över .
Låt stelna innan du skär dem i små fyrkantiga bitar.
Jag lät den stå i frysen en stund så blev det lättare att skära.

NJUT !!!

Hoppas att du gillar den , ge mig gärna feedback på vad du tyckte om den !

Anna
stress och friskvårdsterapeut
cert. coach

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar